- Μαθήματα στο Πρόγραμμα Flash (Μέρος 1)
- Μαθήματα στο Πρόγραμμα Flash (Μέρος 2)
Το Πρόγραμμα Flash – Μέρος 2ο
Τα Καρέ (Frames)
Ένα καρέ ή πλαίσιο (frame) αποτελεί τη μικρότερη μονάδα μεταβολής ενός αντικειμένου ή συμβόλου στο διάγραμμα ροής χρόνου μιας ταινίας του Flash. Ο όρος προέρχεται από τον κλασικό κινηματογράφο, όπου το καρέ (τετράγωνο σχήμα) είναι μια από τις πάρα πολλές στατικές φωτογραφίες, οι οποίες όταν προβάλλονται διαδοχικά και με την κατάλληλη ταχύτητα (ρυθμό) δίνουν την ψευδαίσθηση της κίνησης.
Υπάρχουν τα στατικά καρέ, τα οποία διατηρούν το περιεχόμενο των προηγούμενων καρέ, και τα καρέ-κλειδιά (keyframes), στα οποία συμβαίνουν οι όποιες αλλαγές ή μεταβολές ή κινήσεις (animation).
Για να εισάγουμε ένα καρέ, κάνουμε κλικ στο διάγραμμα ροής χρόνου και στο σημείο που θέλουμε να εισαχθεί το νέο καρέ και πάμε στην επιλογή Frame του μενού Insert ή πατάμε το πλήκτρο F5 ή κάνουμε δεξί κλικ στο καρέ που θέλουμε και επιλέγουμε Insert Frame από το πτυσσόμενο μενού.
Παρόμοια, μπορούμε να αφαιρέσουμε ένα ή περισσότερα καρέ, αν τα επιλέξουμε και πάμε στην επιλογή Remove Frames του μενού Insert ή πατήσουμε τα πλήκτρα Shift+F5 ή κάνουμε δεξί κλικ στο ή στα καρέ που θέλουμε να αφαιρέσουμε και επιλέξουμε Remove Frames από το πτυσσόμενο μενού.
Μπορούμε να κάνουμε κλικ με το ποντίκι στον χάρακα πάνω από το διάγραμμα ροής χρόνου ή και στο ίδιο το διάγραμμα ροής χρόνου για να αλλάξουμε θέση στο μικρό κόκκινο ορθογώνιο, τον ενδείκτη τρέχοντος καρέ, και να δούμε τα περιεχόμενα ενός πλαισίου.
Όταν τοποθετούμε ένα αντικείμενο, δηλ. μια γραμμή, ένα σχήμα, κείμενο, μια εικόνα, ένα αρχείο ήχου κ.ά., στο σκηνικό, μπορούμε να ορίσουμε σε ποιες θέσεις (πλαίσια) θα εμφανίζεται, για πόσο χρόνο καθώς και αν θα αλλάξει το σχήμα του ή το μέγεθός του ή άλλο χαρακτηριστικό του. Τα αντικείμενα τοποθετούνται στο καρέ που ήταν επιλεγμένο (τρέχον) τη στιγμή της δημιουργίας τους.
Τα Kαρέ-Κλειδιά (Keyframes)
Ένα καρέ-κλειδί (keyframe) είναι μια ειδική περίπτωση καρέ, στο οποίο συμβαίνει μια αλλαγή στις ιδιότητες ενός αντικειμένου σε σχέση με το προηγούμενο καρέ. Το πρώτο καρέ του διαγράμματος ροής χρόνου είναι πάντα ένα καρέ-κλειδί.
Ό,τι αλλαγές θέλουμε να κάνουμε στα αντικείμενα που υπάρχουν στο σκηνικό, θα πρέπει να τις σχεδιάσουμε μόνο σε καρέ-κλειδιά. Για να δη-μιουργήσουμε ένα καρέ-κλειδί, κάνουμε τρέχον το καρέ που θέλουμε και πάμε στην επιλογή Keyframe του μενού Insert ή πατάμε το πλήκτρο F6 ή κάνουμε δεξί κλικ στο καρέ που θέλουμε και επιλέγουμε Insert Keyframe από το πτυσσόμενο μενού.
Σχεδιάζουμε ένα αντικείμενο και μετά δημιουργούμε όσα καρέ-κλειδιά θέλουμε. Κάνουμε τρέχον ένα καρέ-κλειδί και μετακινούμε ή αλλάζουμε διάφορα χαρακτηριστικά του αντικειμένου, όπου μέγεθος, χρώμα περιγράμματος, χρώμα γεμίσματος κ.ά. Μετά μπορούμε να σύρουμε τον ενδείκτη για να ξεφυλλίσουμε τα καρέ και να δούμε το αντικείμενο να αλλάζει μορφή ή θέση.
Τα Σύμβολα (Symbols)
Ένα σύμβολο (symbol) είναι ένα αντικείμενο που είτε το δημιουργούμε εμείς στο σκηνικό είτε το εισάγουμε από μια άλλη εφαρμογή και το οποίο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολλές φορές μέσα σε μια ταινία. Για παράδειγμα, μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα αρχικό αντικείμενο σε μορφή αυτοκινήτου ή να το εισάγουμε σαν εικόνα από ένα άλλο πρόγραμμα, να το μετατρέψουμε σε σύμβολο και μετά να χρησιμοποιούμε αντίγραφά του, όπου θα αλλάζουμε το μέγεθος ή το χρώμα του ή άλλα χαρακτηριστικά του.
Η ταινία μας θα έχει αποθηκευμένο το αρχικό πρωτότυπο και τις δια-φορές που θα υπάρχουν από τα αντίγραφα που θα δημιουργούμε. Έτσι δεν θα επιβαρύνεται η ταινία μας με πολλά αντικείμενα, αλλά μόνο μ’ ένα και με τις διαφορές του από τα αντίγραφά του.
Αν κάνουμε κάποια αλλαγή στο πρωτότυπο τότε θα επηρεαστούν όλα τα αντίγραφά του ενώ μπορούμε να κάνουμε όσες αλλαγές θέλουμε στα αντίγραφα χωρίς να επηρεαστεί φυσικά καθόλου το πρωτότυπο.
Για να μετατρέψουμε σε σύμβολο ένα αντικείμενο που υπάρχει στο Σκηνικό, το επιλέγουμε και πάμε στην επιλογή Convert to Symbol… του μενού Insert ή πατάμε το πλήκτρο F8.
Στο πλαίσιο διαλόγου Symbol Properties που θα εμφανισθεί, μπορούμε να δώσουμε ένα όνομα για το νέο σύμβολο στο πλαίσιο κειμένου Name ή να αφήσουμε το όνομα Symbol 1 που προτείνει το Flash, ενώ θα πρέπει να επιλέξουμε και ένα από τα πλήκτρα επιλογής Movie Clip, Button και Graphic της ομάδας Behavior. Τα σύμβολα που δημιουργούμε τοποθετούνται στη βιβλιοθήκη (library) της τρέχουσας ταινίας.
Μπορούμε να δημιουργήσουμε και ένα νέο σύμβολο εκ του μηδενός, αν πάμε στην επιλογή New Symbol… του μενού Insert ή πατήσουμε τα πλήκτρα Control+F8. Κάνουμε τις επιλογές μας στο πλαίσιο διαλόγου Symbol Properties που θα εμφανισθεί και μετά θα πρέπει να δημιουργήσουμε το ή τα αντικείμενα που θα απαρτίζουν το νέο σύμβολο σ’ ένα σκηνικό που θα εμφανίσει το Flash.
Τα Υποδείγματα Συμβόλων (Instances)
Ένα υπόδειγμα (instance) είναι ένα αντίγραφο που δημιουργείται με βάση ένα υπάρχον σύμβολο. Μπορούμε να τροποποιούμε τα υποδείγματα συμβόλων χωρίς να επηρεάζεται το αρχικό σύμβολο από το οποίο προέρχονται, ενώ αν τροποποιήσουμε το πρωτότυπο σύμβολο τότε θα επηρεαστούν όλα τα υποδείγματά του.
Για να δημιουργήσουμε ένα υπόδειγμα ενός συμβόλου, εμφανίζουμε το παράθυρο της βιβλιοθήκης και σύρουμε το σύμβολο που θέλουμε πάνω στο Σκηνικό.
Η Βιβλιοθήκη (Library)
Η βιβλιοθήκη (library) είναι ένας μηχανισμός οργάνωσης της ταινίας, με τη βοήθεια της οποίας μπορούμε να αποθηκεύουμε και να διαχειριζόμαστε σύμβολα που έχουμε δημιουργήσει καθώς και γραφικά, εικόνες, αρχεία ήχου και αρχεία βίντεο που έχουμε εισάγει στην ταινία μας από άλλες εφαρμογές.
Η κάθε ταινία που δημιουργούμε στο Flash διαθέτει και τη δική της βιβλιοθήκη. Η βιβλιοθήκη περιέχει όλα τα αντικείμενα που έχουν μετατραπεί σε σύμβολα καθώς και όλα τα εισαγόμενα γραφικά της ταινίας. Για να εισάγουμε στην τρέχουσα ταινία τα περιεχόμενα της βιβλιοθήκης μιας άλλης ταινίας του Flash, επιλέγουμε Open as Library… από το μενού File ή πατάμε τα πλήκτρα Control+Shift+O και μετά επιλέγουμε το αρχείο ταινίας του Flash.
Για να εμφανίσουμε το παράθυρο της βιβλιοθήκης, επιλέγουμε Library από το μενού Window ή πατάμε τα πλήκτρα Control+L. Μπορούμε να επιλέ-ξουμε ένα στοιχείο της βιβλιοθήκης στο κάτω μέρος του παραθύρου της για να δούμε μια προεπισκόπησή του στο πάνω μέρος του παραθύρου της βιβλιοθήκης. Το πτυσσόμενο μενού που εμφανίζεται με κλικ στο πλήκτρο Options περιέχει πολλές επιλογές για τη διαχείριση της βιβλιοθήκης.
Η Γραμμή Εργαλείων (Toolbar)
Η γραμμή εργαλείων του Flash, που αποκαλείται και κύρια γραμμή εργαλείων (main toolbar), βρίσκεται ακριβώς κάτω από τη γραμμή των μενού και περιέχει εικονίδια (εργαλεία) για τις πιο κοινές λειτουργίες του προγράμματος, που είναι γνωστά και από άλλες εφαρμογές των Windows. Μπορούμε να εμφανίσουμε και να κρύψουμε τη γραμμή εργαλείων του Flash με την επιλογή Main του υπομενού Toolbars του μενού Windows.
Τα εργαλεία της γραμμής εργαλείων του Flash είναι τα εξής :
New, δημιουργούμε μια νέα ταινία (αρχείο του Flash).
Open, ανοίγουμε μια υπάρχουσα ταινία.
Save, αποθηκεύουμε την τρέχουσα ταινία.
Print, εκτυπώνουμε τα αντικείμενα που υπάρχουν στο σκηνικό.
Print Preview, προεπισκόπηση των περιεχομένων του σκηνικού.
Cut, αποκόπτουμε τα επιλεγμένα αντικείμενα στο Πρόχειρο.
Copy, αντιγράφουμε τα επιλεγμένα αντικείμενα στο Πρόχειρο.
Paste, επικολλούμε τα περιεχόμενα από το Πρόχειρο.
Undo, αναιρούμε την τελευταία ενέργειά μας.
Redo, ακυρώνουμε την τελευταία αναίρεση.
Snap to Objects, εφαρμόζουμε/καταργούμε τη λειτουργία της έλξης των αντικειμένων στο πλέγμα (grid).
Smooth, εξομαλύνουμε μια καμπύλη.
Straighten, ισιώνουμε μια καμπύλη.
Rotate, περιστρέφουμε ή διαστρεβλώνουμε (skew) αντικείμενα που έ-χουμε επιλέξει.
Scale, κλιμακώνουμε αναλογικά ή συμπιέζουμε ή επιμηκύνουμε αντικείμενα που έχουμε επιλέξει.
Align, ευθυγραμμίζουμε αντικείμενα που έχουμε επιλέξει.
Πηγή:
Αν βρήκατε το άρθρο μας χρήσιμο, θέλετε να μείνετε ενημερωμένοι για όλα τα νέα στο τομέα της τεχνολογίας καθώς και σε χρηστικά άρθρα, βοηθήστε μας κάνοντας like στην σελίδα μας στο Facebook πατώντας εδώ